Van renaissanceluit tot torresgitaar

Alexander Makay

Alexander Makay is een gitarist en componist die zijn opleiding startte aan het Stedelijk Conservatorium Brugge bij Jacques Vande Ginste. Zowel voor kamermuziek als voor gitaar solo haalde hij een eerste prijs aan de Action Classics Wedstrijd van Belfius. Hij studeerde vervolgens verder bij Yves Storms aan het Koninklijk Conservatorium Gent en privé bij Armand Coeck.

Tijdens zijn studies al exploreerde Alexander zijn talent als arrangeur en componist en ging op dat elan verder. Alexander ontwikkelde zodoende een ecclectische componeerstijl waarbij hij zich laat inspireren door diverse muzikale tradities.

Als gitarist legde hij zich toe op het spelen op darmsnaren zonder nagels en specialiseerde zich daarnaast in de fingerpickingstijl van Mark Knopfler op elektrische en akoestische gitaren.

Alexander concerteert regelmatig in eigen land en af en toe daarbuiten; zo nodigde pianist en artistiek directeur Sergey Oskolkov hem uit voor een solo gitaarrecital in het Pushkin Museum te Sint-Petersburg.

Alexander realiseerde verschillende opnames, waaronder werk van Armand Coeck (Rosa Mystica, 2003) eigen transcripties van J.S. Bach (Introspectum, 2004), een album volledig gewijd aan Spaanse muziek (Encuentro, 2019), en in opdracht van musicoloog David Vergauwen componeerde hij maçonnieke chancons voor gitaar en tenor (CD bij boek Maconnieke Chançons in de 19e eeuw, ASP 2017). Hij schreef klavierwerkjes in Bachiaanse stijl (Reflections on 2138, 2011) en een eerste album met uitsluitend eigen werk voor gitaar solo en klein ensemble (Travels, 2022) markeert zijn omscholing naar Torres gitaar op darmsnaren.

Als singer-songwriter plant hij de release van een volledig album in het najaar van 2023.

Alexander is artistiek directeur van de concertreeks De Appelvink en stichtend lid van de benefietreeks Een Podium voor de Passie.

volgende

Tristan
Driessens

De Oosterse luit en de Zuid-Europese troubadourslyriek
Lees meer over Tristan Driessens