De Wegen van Hildegard von Bingen - Soolmaan Quintet
Voor het slotconcert van deze editie maken we kennis met Soolmaan, het ensemble waarmee Tristan Driessens de voorbije jaren als artiest in residentie in het Concertgebouw van Brugge twee makerstrajecten doorliep. Samen Waalse zangeres Eugénie De Mey brengt Soolmaan een zowel pure als verrassende vertolking van de muziek van Hildegard von Bingen.
Driessens kiest ervoor om de traditionele vedels resoluut te vervangen door twee ney-rietfluiten. Daarnaast schreef hij een instrumentale tryptiek van interludes die symmetrisch verweven worden met het repertoire dat voor dit project werd gekozen, met name de acht composities uit het manuscript dat de Codex van Dendermonde wordt genoemd.
Eugénie De Mey benadert met verschillende zangtechnieken de éénstemmige liederen, ondersteund door een onorthodox instrumentarium dat desondanks als heel natuurlijk en vanzelfsprekend overkomt. Het toont aan dat het Middeleeuwse muziekvocabularium verrassende gelijkenissen vertoont met de modale muziek uit het Oosten, waar microtonaliteit en improvisatie wezenlijke kenmerken zijn. Daarbovenop doen de ney en de ‘ûd dienst als een onderliggende metafoor die de verwantschappen tussen Hildegard von Bingen en de Oosterse mystiek vanuit de diepte doet weerklinken.
Eugénie De Mey, zang
Christos Barbas & Nathan Daems, ney
Tristan Driessens, oed en compositie